1. Hírek
  2. Kevésbé ismert modellek a ŠKODA AUTO 125 éves történetéből – A ŠKODA 998 „Agromobil” 1962-ből
Újdonság a ŠKODA-ról

Kevésbé ismert modellek a ŠKODA AUTO 125 éves történetéből – A ŠKODA 998 „Agromobil” 1962-ből

Kompakt 998 modelljével a ŠKODA 1962-ben fordulékony, kisméretű különleges járművet mutatott be a különböző mezőgazdasági, erdészeti és katonai alkalmazásokra. Noha a 998-as típus a tereptesztek során minden tekintetben meggyőzőnek bizonyult, sorozatgyártásba sosem került az "Agromobil" névre keresztelt, lehajtható szélvédővel kialakított, platós teherautó. Sikeresen eljutott azonban a 3,50 méter hosszú, s akár tíz személy szállítására is alkalmas jármű a mozivászonra. Az összesen tizenhárom legyártott 998 egyike a ŠKODA Múzeum járműállományának tagja.

skoda Open Corner


A Laurin & Klement, később pedig a ŠKODA járművei mindig is funkcionálisnak és sokoldalúnak számítottak. Szükség esetén például már a vállalat kezdeti időszakából származó motorkerékpárok is hajthattak kisebb mezőgazdasági gépeket, amihez elég volt a hátsó kereküket hajtó rövid bőrszíjat néhány egyszerű lépésben egy hosszabbra cserélni - amely így már különböző telepített gépekhez is csatlakozhatott. A huszadik század elején az áramfejlesztő berendezések is a cég termékportfóliójához tartoztak, amelyeket átdolgozott gépkocsimotorok vagy saját gyártású dízelaggregátok hajtottak, 1912-től pedig az L&K négyhengeres motorjaival szerelt, robusztus és nagyteljesítményű Excelsior P4 motoros ekék bizonyítottak a földművelésben. Rövidesen egy kisebb modell bővítette a motoros ekék kínálatát, amelynek képességeire vonójárműként, illetve a földmunkákban a hadsereg is számíthatott az első világháború alatt. Mindeközben a későbbi anyavállalatnál, a plzeňi ŠKODA műveknél, már traktorok és egyéb mezőgazdasági gépek is készültek a szárnyas nyíl emblémájával.

Ennek megfelelően az ötvenes évek végére, illetve a hatvanas évek elejére már többévtizedes know-how állt a ŠKODA rendelkezésére a terepes képességekkel rendelkező haszongépjárművek gyártásában, miközben az akkori Csehszlovákiában hiány mutatkozott a kompakt és fordulékony, vagyis könnyű és sokrétűen alkalmazható terepes gépkocsikban. Ezért érdeklődött a Földművelésügyi Minisztérium Mladá Boleslavban arról, készülhetne-e egy a mezőgazdaság és az erdészet igényeit kielégítő, illetve akár a külszíni fejtésekben is használható modell, amely mindezeken túl katonai célokra is megfelelne. A hidegháború idején ez gyakran számított elmaradhatatlan kiegészítő követelménynek vagy akár alapelvárásnak, így akkoriban számos katonai projekt polgári fedőnév alatt futott. Ennek szellemében született meg a 998 "Agromobil" kifejlesztésének ötlete, aminek 1961 januárjában láttak neki a ŠKODA tervezői. Ennek során az akkoriban AZNP, azaz "Gépkocsigyártó állami vállalat" ("Automobilové závody národní podnik") néven működő márka a Česká zbrojovka Strakonice vállalattal működött együtt, amely kézi lőfegyvereket és kerékpárokat állított elő, valamint a ČZ márkájú motorkerékpárokat készítette. Mivel az AZNP éppen teljes kapacitással működött, az új modellnek a tervek szerint Strakonicében kellett készülnie. A 998 három prototípusa mindenesetre még Mladá Boleslavban született meg, mégpedig a ŠKODA sorozatgyártású modelljei számos alkatrészének felhasználásával.

"Form follows function" - szólt az "Agromobil" koncepciójának mindenek feletti vezérelve. A kompakt jármű hosszúsága mindössze 3,47, szélessége pedig 1,70 méter volt és platófelépítményes önhordó karosszériával alakították ki, amit éppúgy ponyva fedett, mint a kétszemélyes vezetőfülkét. Az 1,98 méter hosszú és 1,59 méter széles rakfelület rakodópereme csupán 70 centiméterrel a talaj felett húzódott, s az 1,24 méter magas ponyvaszerkezettel 3,9 köbméteres, egyaránt könnyen elérhető és rakodható raktér adódott. Igény szerint két hosszirányban elhelyezett padon összesen akár nyolc fő is helyet foglalhatott, a vezetővel és az első utassal együtt így a 998 e konfigurációja akár tíz személynek is helyet biztosíthatott.

Osztott szélvédője szintén a sokoldalú terepjáró különlegességének számított, amelyet előrehajtva az "Agromobil" teljes magassága 1,94-ről 1,41 méterre csökkent, ideális megoldásként az erdei közlekedéshez vagy épp a légi szállításhoz. Kiváló terepes képességei mindenekelőtt mindössze 1,90 méteres tengelytávjából és rövid karosszéria-túlnyúlásaiból adódtak, utóbbiak elöl és hátul csaknem azonos, egyaránt közel 45 fokos terepszöget tettek lehetővé. A bőséges, terheletlenül 290, a teljes terhelésű jármű esetében pedig 230 milliméteres szabadmagasság szintén nagyban hozzájárult az "Agromobil" kedvező terepes adottságaihoz. A független felfüggesztésű kerekek vezetéséről elöl trapéz-keresztlengőkarok gondoskodtak, a hátsó tengelyen pedig hosszlengőkarokat és torziós rugózást alkalmaztak a tervezők.

A 998-as típust soros négyhengeres, vízhűtésű aggregát hajtotta. Az alulvezérelt-felülszelepelt (OHV) erőforrás az 1961 és 1973 között gyártott, népszerű ŠKODA 1202 kombiból származott és az első tengelyvonal mögött, a vezető- és az első utasülés közé hosszirányban beépítve kapott helyet. 1221 köbcentiméter összlökettérfogatából 33 kW (45 LE) teljesítményt produkált, amit csatlakozókarimás terepváltóművön keresztül négyfokozatú sebességváltó továbbított a zárható differenciálművel kialakított hátsó-, illetve kapcsolható hajtáson át igény szerint az ugyancsak zárható első tengely felé. Az utcai 1:1,30 áttétel mellett egy 1:2,28 áttételű terepfokozat is rendelkezésre állt, hátsó kihajtásáról pedig az "Agromobil" mezőgazdasági és erdészeti gépeket is működtethetett. 936 kilogramm saját tömegének 46 százaléka esett a hátsó tengelyre, a teljes terheléskor adódó 1736 kilogramm össztömegéből viszont már 56 százalék jutott a 6,00-16 méretű gumiabroncsokkal szerelt hátsó kerekekre.

Az első három prototípus közül kettő a tervezett gyártás helyszínére, a ČZ strakonicei üzemébe került, míg a harmadik Mladá Boleslavban maradt, ahol kemény gyakorlati tesztnek vetették alá. Mindössze 79 nap alatt figyelemreméltó 29 953 kilométert tett meg, s ennek során 89 kilométer/óra végsebességet mértek nála - tökéletesen elegendő egy ilyen jellegű jármű számára. A "záróvizsgát" az a katonai gyakorlópályán tartott összehasonlító teszt jelentette, amelyre további tíz példány készült a 998 sorozatból. A minősítő szakemberek jónak értékelték az "Agromobil" terepes képességeit, s a ŠKODA modellje még a szovjet GAZ 69-et is felülmúlta, amely akkoriban a Varsói Szerződés hadseregeinek alapjárműveként szolgált. A végső soron elmaradt sorozatgyártás okai mindenekelőtt a központosított tervgazdaság sajátosságaiban, illetve a csehszlovák hadsereg viszonylag csekély befolyásában keresendők.

Az első tengely mögött elhelyezett motor, illetve a tengelyvonal előtti kormányberendezés jellemezte Frontlenker-elrendezés szerint kialakított, platós jármű 1965. január 29-én vált ismertté a széles nyilvánosság előtt, ezen a pénteken tartotta ugyanis premierjét a "Ha ezernyi klarinét" ("Kdyby tisíc klarinetů") című csehszlovák musical. A háborúellenes film egyik jelenetében egy katonai kommandó két "Agromobillal" üldöz egy pacifista dezertőrt. Az akkor még 26 esztendős főszereplő, Jiří Menzel, rövidesen rendezőként is igazolta kiemelkedő tehetségét, s "Szigorúan ellenőrzött vonatok" ("Ostře sledované vlaky") filmszatírája 1968-ban elnyerte a legjobb idegennyelvű film Oscar-díját ("Academy Award for Best Foreign Language Film").

Az "Agromobil" három prototípusának egyike ma a Mladá Boleslav-i ŠKODA Múzeum gyűjteményét gyarapítja, akárcsak egy 1952-es 973 "Babeta", amely típussal - ugyancsak a "Ha ezernyi klarinét" produkcióban - a ŠKODA egy további könnyűkategóriájú terepjárója is bemutatkozhatott a filmvásznon.

Kevésbé ismert modellek a ŠKODA AUTO 125 éves történetéből

A sorozat összesen hét sajtóközleményből áll. Már megjelent:
1. rész: Laurin & Klement LW-triciklik (1905 - 1911)
2. rész: Laurin & Klement E "Černá Hora/Montenegro" (1908-1909)
3. rész: ŠKODA SAGITTA (1936-1938)
4. rész: ŠKODA 998 "Agromobil" (1962)

Előkészületben:
5. rész: ŠKODA 990 "Hajaja" (1963)
6. rész: ŠKODA BUGGY 736 (1974-1976)
7. rész: ŠKODA FELICIA Fun (1996-2000)

Bejelentkezés a hírlevélhez

Hírlevelünkkel rendszeresen információkat kap autókereskedésünkről és exkluzív ajánlatainkról.

A megadott adatok hibásak. Próbálkozzon újra.

Kérjük, válasszon megszólítást!

Sajnos a hírlevél regisztrációval kapcsolatosan probléma merült fel. Kérjük, próbálkozzon újra később.

Hölgy Hölgy
Úr Úr
Sie müssen bitte der Datenschutzerklärung zustimmen Sie müssen bitte der Datenschutzerklärung zustimmen

Köszönjük!

Sikeresen feliratkozott hírlevelünkre.

Küldünk Önnek egy levelet, amely tartalmaz egy megerősítő hivatkozást, melyet el kell fogadnia a regisztráció véglegesítéséhez.