Újragondolt ikon: Škoda 100 modernkori szedánként
Mi lenne, ha a Škoda első „milliós eladású” modelljét ma újra bemutatnák a márka jelenlegi Modern Solid design nyelvén? A vállalat gazdag öröksége által inspirálva a Škoda Auto tervezői a legendás modell új, kortárs értelmezését hozták létre, ami a Škoda 100 szedán modern vízióját eredményezi.
Az 1969 és 1977 között gyártott Škoda 100 lett a márka első olyan járműve, amely meghaladta az egymillió darabot. Bár akkoriban megfizethetőnek tartották, az emberek autója, a jármű birtoklása messze nem volt mindennapos. Ez inspirálta Martin Paclt tervezőt, hogy újraértelmezze a modellt egy prémium, limuzinszerű karakterrel. "A Superb arányaiból merítettem, és az ebből eredő koncepció kissé nagyobb lett" - mondja az alapötletről.
A Škoda 100 megválasztásának egyik fő motivációja a modell népszerűsége volt, amelyre Paclt gyermekkorából emlékszik. Egy olyan autóval akartam dolgozni, amit az emberek jól ismernek. A Škoda 100 a tiszta, időtlen vonalakkal vonzotta a figyelmet, amelyek erősen rezonálnak a jelenlegi Modern Solid tervezési irányvonalával ”- mondja.
Paclt kezdettől fogva tudta, hogy nem akar retro stílusú kikapcsolódást. A cél az volt, hogy megőrizzük az eredeti lényegét, elsősorban annak arányaival és általános jellegével. Az újraértelmezés ezért egy klasszikus szedán marad, elegáns, áramló felületekkel és nagy, megszakítás nélküli terekkel.
A modern látvány néhány kortárs elemet is magában foglal, többek között egy négy elemből álló fényszóró grafikát, egy hajlított motorháztetőt redővel és a Škoda logóval, valamint feltűnő fénycsíkokat, amelyek az autó elejétől a hátuljáig húzódnak. Ezek a részletek az eredeti modell krómozott első díszítésére és hátsó forrólevegő-nyílására utalnak.
A koncepció egyik legkevésbé hagyományos jellemzője a hátsó része a karosszériának a hátsó ajtók mögött. Ezt a területet az eredeti autó első és hátsó ablakainak hasonló formái ihlették. „Az ablakok szinte felcserélhetők voltak, és úgy gondoltam, érdekes lenne játszani ezzel a kapcsolattal” – magyarázza Paclt. Ez az ötlet egy merész dizájnlépéshez vezetett: a hátsó ablak teljesen elmarad. Ez lehetővé teszi, hogy a hátsó karosszériafelületek tükrözzék a művészi nyelvezetet, amit a fronti üvegezés használ. „Ez egy kis próbálkozás, hogy megkérdőjelezzük a bevett szabályokat. Bizonyára érzelmeket vált majd ki – és pontosan ezt kell, hogy tegye a dizájn” – jegyzi meg. Az elején és hátulján használt jellegzetes ovális grafika tovább erősíti a kapcsolatot a klasszikus Škoda 100-zal.
Érdekes módon a tervezés alapját a jelenlegi Superb csomagja adta. „Rájöttem, hogy az új Škoda 100-nak kicsit nagyobbnak kell lennie—különösen szélesebbnek—és jól kell állnia a kerekein, ami abszolút elengedhetetlen,” mondja. Innen építette fel a látomása 3D-s modelljét: egy modern, magabiztos tisztelgés az eredeti autó előtt.