Újdonság a ŠKODA-ról
2018.11.04.

Milyen érzés vezetni egy 120 milliós Škodát?

A legtöbb koncepcióautó, amelyeket a nagy autószalonokon láthatunk csupán egy nagy színház. Ámulatba ejtő adatokat olvashatunk, hogy milyen gyorsulást produkálnak a többezer kilométer hatótávolságra képes akkupakkal. Persze, hiszen ezeket az adatokat soha, sehol és senki nem fogja számon kérni. Miért ne álmodnánk nagyot, nem igaz? Aztán függöny le, tréler elő, egy kis kézi tili-toli, szállítás egy gyári raktárba, és gyors felejtés. Saját erőből egy métert sem. De nem így a Škodánál.
120 millió Skoda

Hiszen a ŠKODA már jó ideje nem követi ezt a gyakorlatot. Minden kiállított koncepcióautója teljesen működőképes, és ezt rendszeresen be is bizonyítja újságíróknak egy tesztvezetés során. Persze ne egy hagyományos próbautat képzeljünk el, hiszen például a legutóbbi VISION RS értéke felülről közelíti a 120 millió forintot. És akkor arról még nem is beszéltünk, hogy a világ egyik legritkább Škodája, hiszen egyetlen példánya létezik a Földön. Na jó, ez nem teljesen igaz, hiszen egy teljesen hasonló darabot elcsíphetünk a Mladá Boleslavban található ŠKODA Múzeumban. Az azonban a szalonon bemutatott darabbal ellentétben egy teljesen üres műanyag héj, egy szobor, amelyen csak a formát mutatják meg nekünk.

Ezt a működő darabot nem is a ŠKODA szerelőszalagjain szerelték össze, hanem egy erre szakosodott német műhelyben, ahol a ŠKODA Dizájn felügyelete alatt született meg az egyedi alkatrészekből a kézzel összeszerelt, majd kiállított VISION RS.

De milyen vezetni a VISION RS tanulmányt?
Az első ami furcsának tűnik, hogy mennyire más úgy megpillantani a tanulmányt, hogy nem reflektorok kereszttüzében áll, hanem egy hatalmas csarnok gyengének mondható fényeiben. Csupán egyetlen erősebb fény világítja meg oldalról, és így sokkal jobban érezhető az a forma, ami a mindennapokban is szembejön majd velünk az utcán a hamarosan debütáló SCALA képében.

Amire még az egész eseményt megelőzően felhívják a figyelmet a ŠKODA munkatársai, hogy bármihez nyúlni a tanulmányon csak az ott lévő szakemberek segítségével lehet. És ez érvényes az ajtó nyitására és zárására is. De ki is akarna bármihez nyúlni, amikor minden egyes alkatrész egyedi gyártású, és egy esetleges sérülés igen jelentős lyukat ütne az ember bankszámláján.

Beülve igen mélyre kerülünk, a kagylósított ülések remekül tartanak, és ha állítható lenne a kormányoszlop könnyen megtalálhatnánk az ideális pozíciót, de ebben az esetben ez túlzott elvárás lenne. Első a biztonság, így a sportos kialakítású biztonsági övek bekapcsolása következik. Ezek sem dísznek vannak itt, tökélesetes működő darabok.

Nincs más hátra, mint horgonyt fel és indulás. Pontosabban: kábelt fel és indulás. A VISION RS különleges hajtásáncot kapott, amely már a hamarosan érkező hibrid és elektromos ŠKODA modelleket idézi. A feltekerhető kábel a tanknyíláshoz csatlakoztatható.

A tanulmányt egy 1,5 TSI 110 kW (150 LE) motor, és egy 75 kW (102 LE) elektromos motor együttműködése hajtja. Ez a hibridmotor összesen 180 kW-os (245 LE), amellyel 7 másodperc alatt gyorsul 0-ról 100 km / h sebességre, majd 8,9 másodpercen belül gyorsul 80-ról 120 km / h-ra a VISION RS. Tiszta elektromos meghajtással az autó legfeljebb 70 kilométert tehet meg. A 13 kWh kapacitású lítium-ion akkumulátor tölthető fel 2,5 óra alatt a gyorstöltővel.

Hogy a fenti adatok megfelelnek-e a valóságnak vagy sem? Nos ezt saját magunk nem fogjuk megtudni, hiszen a csarnokban lévő tesztkör nem teszi ezt lehetővé. De mivel az egész koncepcióautó működésképes, fogadjuk el őket.

Az elindulás igazán egyszerű. Az elektromos autókban megszokott módon választhatjuk ki az üzemmódot, vagyis van egy P,R,N és D fokozatba állítható kapcsoló.

A ŠKODA munkatársa figyelmeztet, hogy a maximális sebesség 20 km/h, és ezt hamar elérjük. A pedálok (gáz/fék) meglepően közel esnek egymáshoz, és rövid úton járnak. A műszerfalon ugyanaz az előre beállított animáció látható, amit a kiállításon is láthattunk. Figyelmeztetnek rá, és valóban: a VISION RS nem lassul az elektromos modellekhez hasonlóan a gázpedál felengedésével, és a féket határozottan kell nyomni, ha lassulni szeretnénk. Viszont a kormány közvetlen és kis mozdulatokra is határozottan reagál.

Nos, a VISION RS egyedi, egyetlen példányban létező, mégis működő, de ami a legfontosabb: koncepcióautó. Nem a vezetési élményt hivatott megmutatni, és ez persze érződik is rajta. Ennek ellenére fantasztikus dolog kipróbálni, és ezáltal látni azt, hogy hol tart most, és hová tart a jövőben a ŠKODA.