Ötmillió Fabia: a Škoda Auto belépő szintű modellje jelentős mérföldkőhöz érkezett
Ötmillió Fabia: a Škoda Auto belépő szintű modellje jelentős mérföldkőhöz érkezett

Az ötmilliomodik Škoda Fabia nemrég gördült le a gyártósorról Mladá Boleslavban. 1999 óta ez a megfizethető belépő szintű modell – az Octavia mellett – meghatározó mérföldkővel gazdagította a Škoda márka modern történelmét. Az első generációs Fabia a Volkswagen Csoport egy teljesen új platformjára épült, és kategóriájában kiemelkedőnek bizonyult tágasságával, praktikusságával, kiváló ár-érték arányával, valamint számos Simply Clever funkciójával. Ez a nyerő formula tette a Fabiát sikeressé mind a régi, mind az új ügyfélkörben Európában és azon túl. A mai negyedik generáció modern, üzemanyag-takarékos belső égésű motorokkal és fejlett biztonsági rendszerekkel rendelkezik. Tekintettel a modell tartós népszerűségére és a márka életében betöltött fontos szerepére, a jelenlegi Fabia gyártása 2030 után is folytatódni fog.
Andreas Dick, a Škoda Auto igazgatótanácsának gyártásért és logisztikáért felelős tagja, elmondta: „Az ötmilliomodik Škoda Fabia jármű elérése valóban kivételes teljesítmény – mind a gyártócsapatunk, mind a vállalat egésze számára. A Volkswagen Csoport égisze alatt kifejlesztett második teljesen új modell, az 1999-ben bemutatott Fabia, gyorsan a márka szimbólumává és kínálatunk sarokkövévé vált. A Škoda belépő szintű modelljeként a mai napig a „Csehországban gyártott” kiváló minőségű járművek szinonimája. Tekintettel a jelenlegi negyedik generáció folyamatos sikerére – egy praktikus, hatékony jármű, amely tele van modern technológiával és széleskörű biztonsági funkciókkal – a Fabia gyártását 2030 után is folytatjuk.”
Škoda Fabia: A márka egyik legnépszerűbb modellje
A Škoda Fabia hosszú ideje a márka legkelendőbb modelljei közé tartozik. 2024-ben a Škoda harmadik legnépszerűbb járműve volt, 117 100 darabot értékesítettek belőle világszerte. Az első generációt az 58. Frankfurti Autószalonon mutatták be 1999-ben, a nagy népszerűségnek örvendő Felicia utódjaként. Teljesen új platformra épült, és széles motor-, sebességváltó- és karosszériaválasztékkal került piacra. Az évek során a Fabia kulcsszerepet játszott a Škoda márka népszerűsítésében az európai piacokon. Neve szilárdan beágyazódott a motorsport történetébe is – beleértve a legújabb generációkat is. A Fabia Rally2, Fabia Rally2 evo és a jelenlegi Škoda Fabia RS Rally2 saját kategóriáikban a valaha volt legsikeresebb rally-járművek közé tartoznak.
Megfizethető belépő szintű mobilitás négy generáción keresztül
Az első generációs Škoda Fabia (1999–2008) ötajtós ferdehátúként debütált, 3 960 mm hosszúsággal. Kevesebb mint egy évvel később bemutatták a kombi változatot, majd 2001-ben a szedánt. Jellegzetes stílusát az akkori vezető tervező, Dirk van Braeckel által vezetett tervezőcsapat alkotta meg. A kis járművek számára épített, fejlett PQ24 platformra épült első Fabia széles hajtáslánc-választékot kínált. 2003 márciusában bevezettek egy sportos RS változatot is, amely egy 1,9 TDI turbódízel (96 kW) motorral rendelkezett, és az élénk teljesítményt alacsony üzemanyag-fogyasztással kombinálta.
A második generációs Škoda Fabia (2007–2014) a 2007 márciusában megrendezett Genfi Autószalonon mutatkozott be. Ugyanarra a platformra épült, mint elődje, de 22 mm-rel hosszabb és 47 mm-rel magasabb volt. Ezt hat hónappal később egy praktikus kombi változat követte. 2009-ben a kínálatot egy terepjáró dizájnelemekkel ellátott Scout változattal, valamint egy RS modellel bővítették ki, amely 1,4 TSI turbófeltöltős benzinmotorral rendelkezett és 132 kW teljesítményt nyújtott. Ez a generáció vezette be a népszerű Monte Carlo kiadást is.
A harmadik generációs Škoda Fabia (2014–2022) 2014 októberében mutatkozott be a Párizsi Autószalonon. A modern PQ26 platformra épült, új arányokkal, amelyek dinamikusabb megjelenést kölcsönöztek neki – 90 mm-rel szélesebb és 30 mm-rel alacsonyabb volt, mint elődje. A biztonság és a kényelem is jelentősen javult: a Fabia most már elérhető volt Front Assist, adaptív sebességtartó automatika és járművezetői fáradtságérzékelés funkciókkal. A 2018-as frissítés további fejlesztéseket hozott, beleértve a Full LED fényszórókat és a holttérfigyelést.
A negyedik generációs Škoda Fabia (2021–napjainkig) 2021 tavaszán érkezett ötajtós ferdehátúként az MQB A0 platformra építve. A dizájnt a Škoda Design csapata fejlesztette ki Oliver Stefani vezetésével. Ez a generáció meghaladta a 4,1 méteres hosszúságot, és a csomagtér kapacitása további 50 literrel nőtt, így elérte a tágas 380 litert. Felszerelhető a legújabb funkciókkal és rendszerekkel, mint például az automatikus parkolás és a Travel Assist 2.0, amely magában foglalja az adaptív sebességtartó automatikát, a prediktív gyalogos- és kerékpáros-védelmet, az adaptív sávválasztó asszisztenst és a közlekedési jelzések felismerését.